zaterdag 17 juni 2017

Altijd energie - Saartje Vandendriessche





Titel: Altijd energie

Auteur: Saartje Vandendriessche

Uitgavejaar: 2017

Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts

Aantal pagina's: 174






Korte inhoud:
"Ik was 40 en ik merkte dat ik 's morgens vaak zonder energie wakker werd en de vermoeidheid mij de rest van de dag in haar greep hield." VRT-reporter en -presentatrice Saartje Vandendriessche wilde van die vermoeidheid af, wilde weer bruisen van dynamiek en levenslust.

Ze ging op zoek naar de oorzaken van haar energietekort en naar alle mogelijke manieren om je energie weer te herwinnen, om nooit meer moe te zijn. Te beginnen met de basics: voeding, bewegen, rusten en positief denken. Maar haar zoektocht ging verder en dieper, naar de zin en onzin van mindfulness en yoga, van ontgiften en koude douches, van shiatsu en acupunctuur en zoveel meer. Ze testte zelf elk van die methodes uit en ging ook te rade bij dokter Maarten Meirhaeghe (van wielerploeg Lotto-Soudal) die tekst en uitleg en wetenschappelijke duiding geeft.
(bron: bol.com)

Wat vond ik ervan?:
In april (her)las ik nog het vorige boek, Het vrouwelijk verzet, van Saartje Vandendriessche, dat ze samen met Kristien Laeveren schreef. Rond die tijd bracht ze dit boek uit.

Saartje Vandendriessche kampte al enkele jaren met vermoeidheid. Het was zelfs zo erg dat ze gewoon in slaap kon vallen aan haar bureau. Wanneer ze ook nog geheugenverlies kreeg, dacht ze meteen het ergste: ze heeft alzheimer. Goede vriend en dokter Maarten Meirhaeghe stelde haar meteen gerust. Ze had gewoon energietekort. Tijd voor Saartje om de zoektocht naar de oorzaak van haar energietekort aan te pakken en om terug met veel energie door het leven te huppelen.

De drie basiselementen is gezonde voeding, voldoende beweging (en voldoende rust) en positief denken. Dit zijn dan ook de drie eerste hoofdstukken waar ze heel veel aandacht aan besteed. In het volgende hoofdstuk keert ze eventjes terug naar de rubriek Nooit meer moe uit het Eén-programma 1000 zonnen. Daar onderging ze andere mogelijke geneeswijzen, zoals yoga, koude douches nemen, ... maar legt ze ook mogelijke gevaren (zoals gif en straling) uit. Op het einde van het boek gaat ze naar de alternatieve geneeswijzen, zoals healing of shiatsu.

In het boek lezen we ook de wetenschappelijke uitleg van dokter Meirhaeghe. Hij is sportdokter voor de wielerploeg Lotto-Soudal en voor de voetbalploeg Zulte-Waregem. Hij weerlegt sommige zaken ook vanuit de wetenschappelijk hoek, aangezien er nog niet voldoende studies zijn geweest.

De schrijfstijl is vlot en aangenaam. Ik had het boek dan ook in twee dagen uit.

Ik vond het een prima en interessant boek, maar ik heb al betere boeken gelezen in deze categorie.

Mijn oordeel:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten